Видається з січня 2003

26 березня 2016 р.
      
№ 13, 11.04.2012 р.

"Активні зусилля" українських ВМС

Ілля Чалий,
 контр-адмірал, перший заступник начальника штабу ВМС ЗС України

 Владислав Литовченко,
 капітан 2 рангу, заступник начальника відділу напрямків та взаємодії оперативного управління штабу ВМС ЗС України

 У рамках заходів реагування Альянсу на терористичні напади 11 вересня 2001 року з жовтня того ж року кораблі НАТО здійснюють патрулювання Середземного моря та моніторинг морських перевезень з метою виявлення і попередження терористичних дій. Операція, що має назву "Active Endeavor" ("Активні зусилля"), є значною віхою в історії Альянсу, оскільки це перший випадок, коли оборонні ресурси НАТО були задіяні для проведення операції, що стосується забезпечення колективної оборони країн - членів Північноатлантичного альянсу. Впродовж цих років "Active Endeavor" довела свою ефективність. Від початку операції Альянс посилював її роль у боротьбі з тероризмом, і нині вже розглядається можливість розширення кола учасників "Active Endeavor", зокрема, за рахунок залучення до операції країн - партнерів НАТО, серед яких є й Україна.

 Робота на попередження

 Протягом "Active Endeavor" та інших морських операцій НАТО накопичила унікальний досвід, що може застосовуватися для виконання широких міжнародних місій боротьби з тероризмом, зокрема, з розповсюдженням та контрабандою зброї масового ураження. У цьому контексті стає очевидним, що не тільки для країн НАТО, а й для багатьох інших держав світу є надзвичайно важливим, аби середземноморські шляхи, по яких проходять значні торговельні потоки, залишалися відкритими і безпечними. Наприклад, у галузі енергопостачання близько 65 відсотків річного обсягу нафти та природного газу, що споживаються Західною Європою, проходить через Середземномор'я; найбільші трубопроводи з'єднують Лівію та Італію, Марокко та Іспанію. Саме тому на додаток до операції "Active Endeavor" кораблі НАТО систематично здійснюють підготовчий огляд транспортних маршрутів у місцях найбільшого навантаження, у ключових коридорах та гаванях всієї акваторії Середземного моря. Цікаво, що в найближчому майбутньому подібні трубопроводи з'єднуватимуть і береги Чорного моря. З огляду на це, ефективні заходи безпеки, що їх здійснюють сили НАТО у Середземному морі, набувають актуальності й у Чорноморському регіоні.

 Розширення місії

 Військово-морське з'єднання постійного базування у східному Середземномор'ї було розгорнуто у жовтні 2001 року. Керівництво операцією здійснюється командуванням Об'єднаних ВМС НАТО в Південній Європі, що розташоване у Неаполі (Італія). У березні 2003 року операцію з моніторингу морських перевезень було доповнено заходами із супроводу через Гібралтарську протоку невійськових суден країн Альянсу на їхнє замовлення. Таке розширення місії мало на меті запобігти терористичним нападам, подібним до тих, які було здійснено на американський есмінець "USS Cole" біля берегів Ємену у жовтні 2000 року та французький танкер "Limburg" два роки по тому. Протока Гібралтар вважається особливо вразливим регіоном, оскільки вона є дуже вузькою, однак через неї щоденно проходить близько 3000 комерційних рейсів. Розширена присутність сил НАТО у водах Гібралтару є бажаною для усіх кораблів, що проходять через протоку, оскільки вона покращує загальне відчуття безпеки в акваторії. І хоча мандат "Active Endeavor" обмежується виявленням та попередженням дій, пов'язаних з тероризмом, операція водночас значно поліпшує загальну безпеку та стабільність у Середземномор'ї, що, в свою чергу, позитивно впливає на торгівлю та економічну діяльність у регіоні.
 У березні 2004 року, враховуючи успіхи операції у західному Середземномор'ї, Альянс поширив антитерористичну місію на всю акваторію Середземного моря, включаючи й інші важливі протоки, серед яких Босфор та Дарданелли. Оскільки багато країн, що не є членами НАТО, засвідчили свою підтримку боротьби з тероризмом і висловили зацікавленість в операції, Альянс запропонував їм взяти у ній участь. До речі, на той час деякі з причорноморських країн - партнерів Альянсу вже відряджали свої кораблі для патрулювання у Середземномор'ї. Йдеться, зокрема, про Болгарію, яку на час "середземноморської місії" фрегата "Смелі" та танкера "Атія" ще не було проголошено країною - членом НАТО. Однак це не завадило болгарським військовим морякам отримати схвальні відгуки натівського командування, яке дуже високо оцінило дії обох екіпажів. Щось подібне наразі відбувається й на "українському" напрямку. Як відомо, під час Стамбульського саміту НАТО, що відбувся у червні 2004 року, лідери країн - членів організації Північноатлантичного договору привітали пропозицію України щодо надання Альянсу підтримки у рамках операції з моніторингу морських перевезень "Active Endeavor". Наразі тривають переговори стосовно конкретних форм майбутньої допомоги. Як варіант участі нашої держави у багатонаціональному антитерористичному заході розглядається можливість відрядження у Середземне море кораблів ВМС ЗС України.

 Якщо ВМС, то як саме?

 Українська сторона вважає, що для виконання завдань з патрулювання у Середземному морі доцільно залучити саме ті кораблі, що вже пройшли повноцінну підготовку в рамках програми "Партнерство заради миру", проходять стандартизацію відповідно до Процесу планування та оцінки сил (ППОС), відповідають стандартам НАТО та вже були заявлені від України для участі у багатонаціональній операції коаліційних сил. Незалежні експерти вважають, що Україна має досить потужний потенціал стосовно практичної взаємодії із силами Альянсу. Йдеться не стільки про кількість бойових кораблів ВМС ЗС України, скільки про якість підготовки особового складу флоту. Як відомо, вже протягом десяти років українські моряки досить інтенсивно тренуються із силами НАТО. За цей час у ВМС України підготовлено чимало спеціалістів, які здатні забезпечити дії в Середземному морі навіть загону бойових кораблів. Цікаво, що до останнього часу як головного претендента на "середземноморське відрядження" аналітики згадували флагман ВМС фрегат "Гетьман Сагайдачний", екіпаж якого добре підготовлений за натівською тематикою. Однак наразі серед бойових одиниць українських ВМС, що можуть бути запропонованими до патрулювання районів проведення операції, все частіше згадується корабель класу "корвет". Є думка, що відносно невеликі (у порівнянні з натівськими есмінцями та фрегатами) геометричні розміри корабля цього типу, включаючи осадку, дозволили б збільшити ефективність процедур моніторингу саме у прибережних районах Середземноморської акваторії. Крім того, як зазначають натівські фахівці, корвету дещо зручніше, аніж більш великим кораблям, здійснювати процедури догляду малих суден. А потреба у цьому таки існує. Втім не виключено, що з часом став би у нагоді й фрегат. Тим більше, що виконання місії поза межами операційної зони ВМС передбачає певну ротацію сил.

 Конкретні пропозиції

 Отже, чергування кораблів Військово-Морських Сил Збройних Сил України можливо організувати за принципом ротації, наприклад, один раз на рік. Обговорюються наступні варіанти:
 1. Виконання завдань операції "Active Endeavor" у районі Егейського та Адріатичного морів одним кораблем ВМС або загоном бойових кораблів та суден. Термін перебування кораблів у морі до 30 діб.
 2. Те ж саме, але з можливістю заходу українського корабля або загону бойових кораблів та суден забезпечення до одного з портів країн - членів НАТО. Це надасть можливість збільшити термін бойового чергування у морі з 30 до 50 діб.

 Спектр завдань

 У випадку практичної участі кораблів Військово-Морських Сил Збройних Сил України в операції НАТО "Active Endeavor" їхніми головними завданнями можна вважати:
 - демонстративні дії (забезпечення присутності сил) з метою превентивного попередження незаконних дій у визначеному районі;
 - спостереження та контроль за обстановкою у районі відповідальності з метою виконання заходів операції та збору розвідувальної інформації в інтересах проведення операції;
 - дії з контролю режиму судноплавства у визначених морських зонах, які встановлені ООН (ембарго, карантин), боротьба з порушниками;
 - пошуково-рятувальні дії на морі у призначеному районі.
 Можливо також проведення перевірки тих суден, що прямують під прапором України. Для цього можна використовувати доглядову команду у складі 5 - 6 морських піхотинців. Основними керівними документами при цьому будуть вже не документи серії ЕХТАС 1000, а справжні керівні документи НАТО для спільних дій у складі коаліційних сил (серії МХР, МТР). Ці документи вже рік як вивчаються у ВМС ЗС України та вперше були застосовані на практиці під час проведення у Болгарії міжнародних навчань "Кооператив партнер-2004". Саме тоді група українських бойових кораблів, а також рятувальний буксир і малий морський танкер взаємодіяли з кораблями двох постійно діючих (оперативного - STANAVFORMED та протимінного - MCMFORSOUTH) з'єднань ВМС НАТО у Середземному морі.
 Доцільно зазначити, що це лише ймовірні варіанти участі наших ВМС в "Active Endeavor", які, безумовно, потребують затвердження на найвищому, тобто державному, рівні. Зокрема, для здійснення фактичної участі кораблів (суден) ВМС ЗС України в операції НАТО (відповідно до пункту 23 статті 85 Конституції України та Закону України "Про порядок направлення підрозділів Збройних Сил України до інших держав") необхідне відповідне рішення Президента України, яке має бути схвалене Верховною Радою України.

 Щось ще?

 Ще одним аспектом участі України в операції "Active Endeavor" може бути надання інформації по судах українських судновласників, які прямують у зону проведення операції. У цьому контексті дуже корисним може бути створення у ВМС спеціального контактного пункту. На цей пункт доцільно покласти завдання щодо збору, узагальнення відомостей про судна України, які прямують через протоку Босфор, з подальшою передачею цієї інформації до штабу операції "Active Endeavor" в Неаполі. Але зрозуміло, що для здійснення подібного моніторингу необхідне правове врегулювання питання щодо надання цивільними судновласниками інформації про сплановані переходи їхніх кораблів (суден) в Середземному морі.

 Обов'язкова умова

 В будь-якому випадку успішна участь України в операції з моніторингу морських перевезень неможлива без представництва нашої держави безпосередньо у штабі операції НАТО "Active Endeavor". Враховуючи досвід проведення таких операцій, для цього вистачить одного штабного офіцера ВМС ЗС України оперативної ланки, який пройшов спеціальну підготовку НАТО та має достатній досвід роботи у типовому багатонаціональному штабі. На представника ВМС ЗС України можливо покладення завдань з організації взаємодії між штабом операції, командуванням ВМС та суднами України, які знаходяться в районі операції.
 Таким чином, можна підсумувати, що ефективна участь українського військово-морського компоненту в операції НАТО "Active Endeavor" значною мірою залежатиме від проведення комплексу підготовчих заходів як з боку України, так і з боку НАТО. Зокрема йдеться про:
 - створення в Україні інформаційного (контактного) пункту, який опікуватиметься питаннями збору та узагальнення відомостей про судна України, що прямують за межі держави та через протоку Босфор;
 - налагодження надійного каналу закритого зв'язку між Україною та штаб-квартирою НАТО для передачі відповідної інформації;
 - направлення до Об'єднаного штабу проведення операції "Active Endeavor" українського офіцера зі зв'язку, який би мав оперативно координувати спільні дії з НАТО;
 - експертну допомогу НАТО при створенні в Україні інформаційного (контактного) пункту та закритого каналу зв'язку для обміну відповідною інформацією.

 На флоті сумнівів нема

 Участь України в операції НАТО "Active Endeavor", безперечно, буде сприяти підвищенню авторитету нашої держави на міжнародній арені та дозволить значно пожвавити процес практичної інтеграції до європейських структур. Після отримання українськими моряками досвіду щодо участі у середземноморській операції з моніторингу морських перевезень не виключається можливість використання цього досвіду й у Чорному морі, а саме у рамках іншої міжнародної ініціативи - BLACKSEAFOR.




Версія для друку

Для додавання коментарів, будь ласка, авторизуйтесь.

Логін:
Пароль:
Якщо Ви ще не зареєстровані, пройдіть миттєву реєстрацію
Архів